Вівторок, 30.04.2024, 09:11
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя початкових класів Черниченко Тетяни Олександрівни

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 24

Що таке родовід?

Тема.   Що таке родовід?  Твоє родинне дерево.

Мета:  Уточнити й розширити уявлення про сім’ю, родину; навчити складати своє родовідне дерево; розвивати увагу, мислення, мову, пам’ять, стимулювати   прояв інтересу до історії свого роду, сім’ї; виховувати шанобливе  ставлення до всіх членів родини, гордість за свій  рід.

Обладнання: Зразок «родинного деревця», таблички для складання асоціативного куща, картки із зашифрованими прислів’ями,  матеріал для  складання вірша, зображення серця, вірші, прислів’я, загадки.

Хід уроку.

 I. Організація класу.

         Девіз уроку.   Не просто слухати, а чути.

                               Не просто дивитись, а бачити,

                               Не просто відповідати, а міркувати,

                               Дружно й плідно працювати.

II. Мотивація навчальної діяльності.

- У мене в руках цікава скринька. У ній – найцінніший скарб планети Земля. Зараз  кожен зазирне і скаже, кого ви побачили.

( На дні скриньки лежить дзеркало).

- То кого ви побачили на дні скриньки?

- Ви побачили кожен себе. Отже, найцінніший скарб – це ви. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій планеті немає і не буде.

А що дитині треба?

Дім красивий, білий.

І, як світлий образ,

Мамин погляд добрий,

Й батька дорого,

Чути добре слово.

А ще гарно б мати

І сестру, і брата.

- Про кого розповідає вірш?

- Діти, послухайте будь ласка прислів’я: «Нащо клад, коли в сім’ї лад»; «Вся сім’я вмісті – так і душа на місті»; «Подивися у воду, якого ти роду»; «Нема в світі дорожчого, як родина».

- Які слова найчастіше повторюються в цих прислів’ях?

- Так, вірно, сім’я, рід, родина. Я невипадково дібрала ці прислів’я. Бо сім’я, рід, родина – це найдорожче в житті кожної людини.

III. Повідомлення теми і завдань уроку. 

     - Ми будемо говорити про родину, згадаємо, кого відносять до рідні, що таке рід; дізнаємось, які існують родоводи. Знайдемо відповідь на запитання, коли родина буває щасливою.

- Діти, а що таке сім’я на вашу думку?

Тобто ви живете у своїй сім’ї, серед близьких і дорогих людей.

    Розгадування ребусів

         7Я              Р1а

         Сім’я       Родина

IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Розповідь з елементами бесіди.

- Людині  важко жити самотньою. Ні з ким поділитися думками, своїми планами. Нікому допомогти, сказати співчутливі слова. Хто ж завжди з тобою в ділах, думках? Навіть тоді, коли перебуває не поруч? Хто підтримає у важкі хвилини? Хто розділить свою радість? Кому буде боляче, коли ти зробиш неправильний крок? І хто ніколи не відмовиться від тебе?

Це – твоя родина.

        2. Побудова асоціативного куща.

   - Яким ще словом ми називаємо нашу родину? Так, сім’я.  Коли ви чуєте чи  вимовляєте це слово, кого ви уявляєте? ( Маму, тата, дітей, брата, сестру). Так, мама – берегиня роду, тато – господар дому. Без дітей родина не буде по-справжньому щасливою. Вони малі помічники, радість для своїх батьків.

– Діти, хто ще входить до складу сім’ї?

Так, вірно бабуся і дідусь.

Дідусь і бабуся – це супутники дитинства. Вони вчать дитину життєвої мудрості, передають свій досвід життя.

- Отже, ми з вами вияснили, що таке сім’я.

Всіх членів родини ми називаємо родичі. Дідусь, бабуся, тітка, дядько, двоюрідні брати, двоюрідні сестри? Це – родичі, або рідня. Вони не просто близькі й дорогі вам, а ще й одного роду.

Родина – це група споріднених людей, яка складається з жінки, чоловіка, дітей, бабусі, дідуся, що живуть разом.

А тепер, давайте попробуємо пояснити, що ж таке «рід»?

Рід – це вся рідня – теперішня і давнішня, це ряд поколінь, що походять від одного предка. Наприклад: Рід – це сім’я прадідуся, сім’я дідуся, ваша сім’я.

Родовід - це рід з усіма родичами та свояками, це родинний кущ, родинне деревце, яке повинен знати й шанувати кожний його член.

           - А рід до роду – то вже цілий наш народ.

3. Ознайомлення з родовідними деревами учнів класу.

     З роду в рід кладе життя мости,

     Без коріння саду не цвісти,

     Без стремління човен не пливе,

     Без коріння сохне все живе.

- Як дерево тримається на корінні, так і кожен рід тримається на найстарших його членах, бо саме вони мають великий досвід життя і допомагають молодим.

- Розглянемо дерево роду. На дошці ви бачите родовідні дерева, або родоводи – це історія поколінь певного роду.  Ми побачили, як ведеться рід, від найстарших до найменших - це і є родовід. Відповідно дерево - родовідне.

- Коріння - це наші предки, прародичі. У ньому наше минуле, пам’ять. Стовбур - дідусі і бабусі. Міцні гілки - ваші батьки. А хто ж «листочки»?

- Молоденькі зелені листочки – це ми.

 4. Розповідь учнів про свої родоводи.

 5. Продовження розповіді вчителя .

        - Щоб скласти дерево  родоводу,  потрібно залучити до виконання цього проекту  своїх батьків, порадитись з ними, який вигляд буде мати ця робота, до кого треба звернутися, щоб отримати інформацію і як ці дані розмістити. Легко буде записати членів своєї родини, бо ви живете разом. Важче знайти інформацію про далеких родичів і про тих, кого вже не має на світі. Тут потрібна допомога бабусь, дідусів, прабабусь, прадідусів. Інформацію можна проілюструвати фотокартками.

      - Для чого складається родовідне дерево?  Родовідне дерево часто називають деревом пам’яті, бо кожна людина, яка приходить у цей світ, повинна залишити про себе пам’ять. Ми маємо пам’ятати про них, шанувати свій рід, бо він дав нам життя.

               Фізкультхвилинка.

V. Закріплення й осмислення знань.

   1. Робота над змістом прислів’я.

  Інтерактивна метод «Вузлики».

  • На карточках записані зашифровані прислів’я, а розшифруєте ви їх за допомогою методу «Вузлики». І не тільки розшифруєте, а ще й поясните їх зміст. Це завдання ви будете виконувати у групах. Згадаємо правила роботи у групах. (Відповіді дітей). А об’єднатися в групи нам допоможе така  лічилочка: «Тато, мама, брат, сестра – отака моя сім’я».

 (Діти об’єднуються у 4 групи).

 Групова  робота.

Добрі діти - батькам вінець,         нема переводу

Козацькому роду                          а злі діти - батькам кінець

Шануй батька й неньку,                які батьки, такі й діти

Яке дерево, такі його квіти,          то й буде тобі гладенько

Немає цвіту білішого, як цвіт        немає роду ріднішого, як мати

на калині,                                                             дитині

Чого навчають прислів’я?

   Розшифровані вами прислів’я ще раз доказують, що хороша сім’я – це найбільше щастя на землі. І в тій сім’ї лад, де всі люблять один одного, поважають один одного, турбуються про всіх членів родини.

  1. Поетична  хвилинка.

            - А зараз на хвилинку станемо поетами і спробуємо скласти віршик        «Кого я   люблю». 

               Люблю … неньку,               Люблю   свою (рідну)  неньку,

                …   свого брата,                  люблю  свого брата,             

                Сестричку ….,                     сестричку  люблю я,

                 ….   тата.                                      люблю свого (також) тата.

VI. Узагальнення та систематизація знань.

 1. Розповідь вчителя. 

    - Сім’ю кожного з нас можна порівняти з єдиним людським організмом. Якщо всі органи працюють добре, то й весь організм здоровий.  От і в сім’ї, якщо  кожний член родини турбується  про інших, поважає один одного, то така сім’я  щаслива.

2. Обговорення і порівняння текстів.

- Дружна родина. Під цим словами кожний з нас розуміє дуже багато. Це і спокійний дім, тепле і ніжне ставлення один до одного, взаєморозуміння в родині, радість спілкування.

- Я розповім вам про дві сім’ї, а ви , прослухавши, оберіть ту, в якій хотіли б жити.

Дві сестрички, Оля і Юля, живуть дуже добре. Їхній тато - бізнесмен. Він продає автомобілі. Мама - відома красуня. Майже увесь день вона проводить у спортзалі і салонах краси. У дівчат є все: власна кімната, безліч іграшок, красивий одяг, і можуть вони купити все, що забажають. Доглядає їх няня. Свого батька дівчата не бачать декілька днів. Зате мама іноді приходить до них, щоб запитати про їх справи. У дітей  є все.

 

Два братики, Миколка і Сашко, живуть у іншій родині. Тато у них - водій, а мама - листоноша. Щоранку батьки йдуть на роботу, а хлопці - до школи. Зате ввечері всі приходять додому. Тато з хлопчиками займаються домашнім господарством, а мама готує вечерю. У вихідні дні батьки і діти відпочивають на природі. Та, на жаль, нової іграшки братчикам знову не куплять, бо Миколка виріс із штанів і йому терміново потрібні нові.

 - Яку родину ви б обрали і чому?

 3.Конкурси

а) « Знайди зайве слово»

Які слова заважають щастю родині?

Добробут                  пошана                   вірність

Затишок                   виховання              кохання

Порада                     байдужість             турбота

Сварки                      повага                    піклування

Допомога                 розуміння               зрада

б)  « Інтелектуал»

Продовжити речення.

Дочка моєї мами – то моя ( сестра)

Найбільше пестить і голубить свою дитину ( мама)

Своїх онуків розуму навчає старенький ( дідусь)

Твою матусю донечкою кличе твоя ( бабуся)

Син мого дідуся – мій ( тато)

Дочка моєї бабусі - моя ( мама)

Тато мого тата – ( дідусь)

Онук чи онучка мого дідуся - це (я)

- В кожній сім’ї є річ, яку передають з покоління в покоління. І ця річ називається сімейною реліквією.

 Сімейні реліквії – це речі, які свято бережуть, як пам’ять про минуле.

(Розповідь вчителя про свою сімейну реліквію, показує їх).

- Діти, а хто з вас знає, яка сімейна реліквія передається з покоління в покоління у вашій родині?

4 . Самостійна робота учнів.

   - Перед вами зображення серця – це ваша сім’я. Чому серце? Бо воно – символ любові, ніжності, доброти. У кожного у вас на парті  - маленькі сердечка. Напишіть на них, що кожен із вас може зробити, аби ваша сім’я була щасливою. Приклейте свої  маленькі сердечка на це велике серце

      (Учні записують свої думки, озвучують їх і прикріплюють на зображення серця).

VII. Підсумок  уроку.

-  Ось і закінчується наш урок .

- Які нові поняття навчилися розрізняти?

- У якому вигляді кожен із вас подав свій рід?

    - Це дуже важливо, щоб сім’я була згуртованою, дружною, щасливою. Бо      сильна родина, рідня, рід – це міцна наша держава.

- Який вид роботи сподобався найбільше?

- Оцініть свою роботу на уроці. (Учні з одного ряду оцінюють учнів з другого ряду)

- Родина до родини – народ. Ми з вами всі -  український народ, який складається з родин малих і великих, дружних і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша  країна збагачується маленькими родинами. То нехай же річка буде повноводною, а родина ваша українська - красивою і щасливою.

Вхід на сайт
Логін:
Пароль:
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930