Вівторок, 30.04.2024, 03:37
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя початкових класів Черниченко Тетяни Олександрівни

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 24

Права та обов’язки.

Тема. Знай і виконуй. Права та обовязки. Учнівські правила.

Мета: Розширити знання учнів про деякі права дитини, визначені Конвенцією про права дитини, допомогти дітям визначити порадників і захисників у разі порушення прав дитини. Дати уявлення про моральні норми поведінки. Вчити виконувати обов’язки учнів. Формувати правову свідомість. Розвивати логічне мислення. Активізувати словник дітей. Виховувати пошану до законів України, уміння дотримуватись правових обов'язків та користуватися своїми правами. Виховувати, відповідальність та дисциплінованість, поважне ставлення до власної особистості та інших.

Обладнання. Конвенція ООН прав дитини, Конституція України, знаки прав (на основі Конвенції ООН), роздатковий дидактичний матеріал, опорні схеми з назвами законів, таблиці «Права та обов'язки», «Правила учнів.

Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Гра «Всі ми — різні»

(Учитель розкладає у різних місцях кімнати чотири кольорові кубики (червоний, зелений, жовтий, синій)).

—За моєю командою (плеск долонями) ви будете виконувати такі завдання:

1. Шикуйтесь у колону за зростом — від найнижчого до найвищого.

2. Біля синього кубика хай зберуться ті діти, які вважають себе спокійними і врівноваженими, біля жовтого — рухливі та жваві.

3. Біля червоного кубика мають стати ті діти, які люблять танцювати; біля синього — співати; жовтого — декламувати вірші; зеленого — грати на музичних інструментах.

—Як бачите, є багато ознак, за якими люди подібні чи відрізняються. Незаперечним є той факт, що не існує цілковито однакових людей.

Відомий поет України В.Симоненко, який прожив життя-спалах (28 років), написав про неповторність кожної людини, якій батьки подарували життя.

ІІІ.    Декламування вірша ученицею.

«Ти знаєш, що ти — людина»

Ти знаєш, що ти — людина?

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

Більш тебе не буде,

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди —

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба —

Гляди ж, не проспи.

Бо ти на землі — Людина,

І хочеш того, чи ні —

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

—Усі ми різні, а чи різні в нас права?

(Відповіді дітей).

—Отже, ми з вами продовжуємо знайомитись з правами та обов’язками дітей, школярів, а також поговоримо про дружбу. Чи потрібна вона людині? А дитині?

V. Визначення сподівань учнів.

—Тепер пропоную подумати над тим, чого ви очікуєте від уроку. (Учні пишуть стисло на аркушах паперу. Читають і прикріплюють їх на плакаті «Наші сподівання»).

VІ. Робота над темою уроку.

— Народжується дитина. Щоб вона стала Людиною, її слід оточити любов’ю, піклуванням. Звернімося до Конвенції ООН про права дитини, де записано: «Коли людська істота до досягнення 18 – річного віку — дитина»

Чому для захисту прав дитини було прийнято окремий акт – Конвенцію ООН про права дитини?

(Тому що дитину ні в чому не можна порівнювати з дорослими?)

—Для чого дитині потрібні права?

(Відповіді дітей).

—Давайте пригадаємо, про які права дітей ідеться у Конвенції, на що кожен із вас має незаперечне право? На столах у вас лежать роздруковані аркуші, на яких перелічені основні права дітей — з Конвенції про права дитини.

(Вчитель пропонує учням по черзі прочитати по одній статті Конвенції і своїми словами коротенько пояснити її зміст. Учні виконують завдання.)

—Як ви гадаєте, чи актуальна нині охорона прав дитини?

(Відповіді дітей).

—У На попередньому уроці ми з вами говорили про те, що права нерозривно пов'язані з обов'язком. Давайте пригадаємо, що ж таке обов'язок?

(Відповіді дітей).

—Давайте ми з вами спробуємо проаналізувати, чи взаємозв’язані між собою права і обов’язки.

(Робота за таблицею «Знаємо свої права , виконуємо свої обовязки»).

Права дітей:

  1. Право на життя.
  2. Право на охорону здоров'я.
  3. Право на навчання.
  4. Право на відпочинок, ігри, розваги.
  5. Право на користування бібліотеками, спортзалами, обладнанням своєї школи.
  6. Брати участь у різних олімпіадах, конкурсах, змаганнях.
  7. Право брати участь у діяльності об’єднань громадян.

Обов’язки дітей:

  1. Старанно вчитися.
  2. Дотримуватись вимог законодавства України.
  3. Берегти природу, пам'ятки історії та культури.
  4. Берегти шкільне майно.
  5. Виконувати вимоги статуту школи.
  6. Дотримуватись моральних та етичних норм поведінки.
  7. Дотримуватись правил особистої гігієни.
  8. Дотримуватись правил дорожнього руху.

—Кожен з вас має й інші обов’язки — домашні, або обов’язки в сім’ї. Назвіть їх.

(Діти називають свої обовязки).

— Дорослі піклуються про дітей, а діти з повагою та пошаною ставляться до старших, прислухаються до їхніх порад. Потрібно знати свої права, але не уникати обов’язків. Саме з прав витікають обов’язки.

  • Послухайте уважно вірш Л.Глібова і скажіть, про які обов’язки іде мова у вірші?

Якщо будеш черговий,

Квіточки усі полий,

Поборися з пилом —

Це тобі по силах.

На перерві клас провітри,

Потім дошку чисто витри.

Знає справу черговий —

Буде клас твій як новий! Л. Глоба

— Які обов’язки учнів знаєте ви?

  • Кожен учень повинен пам’ятати і основні учнівські правила.

(Робота за таблицею)

Правила для учнів

  1. Сумлінно вчитися.Уважно слухати пояснення вчителя, виконувати всі його завдання.
  2. Старанно працювати, брати участь у самообслуговуванні. Прагнути більше дізнатися про людей праці, їхні професії.

3. Брати участь у корисних справах свого класу .

4. Допомагати товаришам у навчанні,бути чесним і правдивим.

  1. Оберігати рідну природу. Бережливо ставитися до шкільного та іншого суспільного майна, до своїх і чужих речей.
  2. Дотримуватись правил особистої гігієни. Щоденно робити ранкову гімнастику, займатися фізкультурою і спортом.
  3. Дотримуватись режиму дня. Цікаво і з користю проводити вільний час: читати, малювати, слухати музику, гратись з товаришами.
  4. Слухати батьків, старших членів сім’ї, поважати їх, виконувати домашні обов’язки.
  5. Зразково поводитися в школі, в громадських місцях, на вулиці. Бути уважними, ввічливими, поступатися старшим дорогою, місцем в громадському транспорті. Виконувати вимоги вчителів і чергових учнів.

10. Завжди бути охайно одягненими і зачесаними.

11. Дотримуватись правил дорожнього руху. Бережно поводитись з вогнем, газом, електронагрівальними приладами. Купатися у відведених місцях в присутності дорослих.

  • Чи знайомі ви з такими правилами? Як ви вважаєте, чи можна доповнити цей перелік правил? Якими пунктами? А, можливо, навпаки, ви б вилучили якийсь із запропонованих.

(Ведеться дискусія).

VІІ. Фізкультхвилинка.

ВЕСЕЛА ПЕРЕРВА

Фізкультуру любим дуже,                       (Встали, зробили кілька кроків на місці.)

Тож вставай з-за парти, друже.

Вгору руки підніми,                             (Руки вгору.)

Вгорі пальцями струсни.                      (Струснули пальцями.)

Спину добре розправляй                     (Прогнулися назад.)

І на місці пострибай.                             (Пострибали.)

Потім вмій тихенько сісти.

На своє робоче місце.                           (Сідають за парти.)

VІІІ. Закріплення і осмислення вивченого.

—Дякую, друзі. Ви дуже добре процитували й пояснили статті Конвенції про права дитини. Але нам би хотілося дізнатися, чи добре ви знаєтесь на своїх правах і чи вмієте їх правильно реалізовувати?

Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз'яснити статті Конвенції про права дитини.

(Вчитель проводять вікторину.)

«Казкова правова вікторина»

(Вчитель описує негативні ситуації, у які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.)

Ситуація 1

Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.

  Яке право порушено стосовно Попелюшки?

(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь

у розважальних заходах, що відповідають її віку.)

Ситуація 2

За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?

(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)

Ситуація З

Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?

(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)

Ситуація 4

Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?

(Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю.)

Ситуація 5

Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?

(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)

Ситуація 6

Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?

(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)

(Вчитель відзначає учнів, які брали активну участі, в обговоренні ситуацій вікторини.)

— «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» — ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін.

Зараз, друзі, перед вами будуть розіграні невеличкі ситуації, у яких діти недоречно заявляють про свої права. Ваше завдання — визначити, чому той чи інший герой неправий. Що б ви на місці дорослого відповіли йому? А можливо, він усе ж таки правий у своїх вимогах?

(Далі відбуваються інсценування.)

(Звучить музика. Наперед виходять мати і Син.)

Мати. Скільки можна казати тобі — після одинадцятої години ти маєш провести своїх гостей. Ваша жахлива музика дратує усіх!

Син. Але ж, мамо! Ти все одно не спиш у цей час. До того ж, я маю право на свободу мирних зібрань!

Ведуча. Про що слід знати матері хлопчика, щоб обґрунтувати неприйнятність його дій?

(Стаття Конвенції, що визначає право дитини на свободу асоціацій та мирних зібрань, передбачає певні обмеження. У даному випадку поведінка сина утискує права і свободи інших членів родини, що є порушенням порядку.)

(Звучить музика. Наперед виходять Учитель та Учень.)

Учитель (звертається до учня). Скажи, будь ласка, чому ти не готовий до уроку?

Учень. Я вирішив зовсім не відвідувати ваші уроки. Вони мені нецікаві.

Учитель. Але шкільну програму з математики ти маєш вивчати.

Учень. У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав інший учитель. Ви — занадто суворі, хоча самі, на мою думку, не дуже добре знаєте предмет, який викладаєте.

Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я змушена викликати твоїх батьків.

Учень. Це не грубість, а моя думка. Я маю право вільно висловлювати свої погляди з будь-яких питань, що стосуються мене.

—Звичайно, ми добре розуміємо, як неприємно, коли твоїх батьків викликають до школи. І, звичайно, ми вільні у висловлюванні власних думок. Проте закон у цьому випадку на боці вчителя. Подумайте, чого не можна припускатися, заявляючи про свої права?

(Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно висловлювати власні думки, але це право обмежується в деяких випадках. Зокрема, якщо висловлювання власної думки завдає шкоди репутації та гідності іншої особи.)

(Звучить музика. Наперед виходять мати і Донька.)

Мама. Доню, я йду на роботу. Будь ласка, прибери у своїй кімнаті, помий після себе посуд, сходи в магазин.

Донька. Але ж, мамо, у мене завтра контрольна!

Мама. Якщо поквапишся, встигнеш і хатню роботу виконати, і до контрольної підготуватися.

Донька. Між іншим, Конвенція про права дитини захищає мене від будь-якої роботи, що перешкоджає здобуттю освіти.

(У Конвенції йдеться мова не про щоденну хатню, посильну для дитини, роботу, а про економічну експлуатацію дітей та прийом їх на роботу. Самообслуговування не може стати на заваді здобуттю освіти.)

ІХ. Підсумок уроку.

—Отже, дорогі діти, давайте підведемо підсумки сьогоднішнього уроку.

—У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх, щоб захистити себе, якщо хтось хоче нас образити.

— Які права мають діти?

— Де це зазначено?

— Які ще документи стають на захист прав кожної дитини?

— Чи всі діти мають однакові права?

— Чи мають молодші школярі обов’язки?

— Які обов’язки чергових у класі ви вмієте виконувати?

—То чи справдились ваші сподівання? Чи отримали ви задоволення від нашої з вами розмови? Що нового ви дізналися? Який момент вам запам’ятається?

(На завершення уроку вчитель роздає учням памятку – «Основні положення  конвенції про права дитини». Додаток 1.)

ДОДАТОК 1.

ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ КОНВЕНЦІЇ ПРО ПРАВА ДИТИНИ

Дитина (у віці до 18 років) незалежно від її раси, національності, кольору шкіри, статі, мови, релігії, етнічного чи соціального походження, майнового стану, стану здоров'я, незалежно від її батьків та законних опікунів має право:

  • на життя;
  • на ім'я та набуття громадянства;
  • знати своїх батьків;
  • на збереження своєї індивідуальності;

—підтримувати  взаємини з обома батьками, якщо ті розлучені;

  • висловлювати свої погляди і думки з усіх питань;
  • одержувати і передавати інформацію (за винятком певних обмежень);
  • на свободу думки, совісті й релігії;
  • на свободу об'єднань і товариств у мирних цілях;
  • на особисте і сімейне життя, недоторканність житла, таємницю кореспонденції;
  • на захист від посягань на особисте життя, честь і гідність;
  • на повноцінне і достойне життя, на піклування з метою догляду за нею;
  • на користування благами соціального збереження;
  • на освіту, відпочинок і дозвілля;
  • на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального і соціального розвитку дитини;
  • на захист від економічної експлуатації і від виконання будь-якої роботи, яка може завдати шкоди її здоров'ю чи розумовому, фізичному, духовному, моральному, соціальному розвитку;
  • на захист під незаконного зловживання наркотиків, психотропних речовин;
  • па гуманне поводження, на захист від незаконного чи свавільного позбавлення волі, свободи;
  • на негайний доступ до правничої допомоги і на таке поводження, яке сприяє розвитку у дитини почуття гідності й значущості, зміцнює в ній повагу до прав людини і її свобод, сприяє виконанню нею корисної ролі в суспільстві.
Вхід на сайт
Логін:
Пароль:
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930