Інтерактивні ігрові технології як засіб розвитку і самореалізації учня
Творчість-особлива спрямованість інтелекту
- Реформування усіх сфер розвитку української держави значною мірою впливає на умови організації педагогічного процесу в сучасних школах. Це зумовлює принципово нові вимоги до діяльності вчителя та учня.
- Саме все нове, відшукане, удосконалене називають “ пед. інновацією, тобто-це процес створення, поширення і використання нових засобів для розв’язання тих педагогічних проблем, які досі розв’язувались по іншому.
Як зробити сучасний урок цікавим
- Інноваційні педагогічні процеси у початкових класах як шлях до якісної освіти;
- Нестандартні уроки в початкових класах.
Інноваційні педагогічні процеси у початкових класах, як шлях до якісної освіти
Формування особистості і її становлення відбувається у процесі навчання, коли дотримуються певних умов:
• створення позитивного настрою для навчання;
• відчуття рівного серед рівних;
• забезпечення позитивної атмосфери в колективі для досягнення спільних цілей;
• усвідомлення особистістю цінності колективно зроблених умовиводів;
• можливість вільно висловити свою думку і вислухати свого товариша;
• вчитель не є засобом „похвали і покарання”, а другом, порадником, старшим товаришем.
Усім цим умовам відповідають інтерактивні технології, які відносять до інноваційних.
Організація навчання за моделями
- Основна одиниця навчання – урок. Кожний урок будується за певною структурою і передбачає організацію навчання за різними моделями.
- Ще у 60-х роках XX ст. Я. Голант виділяв активну і пасивну моделі навчання залежно від участі учнів у навчальній діяльності.
- Розглянемо пасивну, активну та інтерактивну моделі навчання.
- учень виступає у ролі пасивного слухача;
- сприймає матеріал, який йому подає вчитель: відеофільм, текст із підручника тощо.
- використовуються методи, коли учні або дивляться, або слухають, або читають (лекція-монолог, пояснення нового матеріалу вчителем, демонстрація).
Позитивні та негативні аспекти пасивної моделі навчання
Позитивні
- 1.Можна подати великий за обсягом матеріал за короткий час.
- 2. Одночасно сприймають матеріал усі слухачі.
- 3. Витрачається мало часу на розповідь або пояснення.
Негативні
- 1. Учні пасивні, не спілкуються ні між собою, ні з учителем.
- 2. Не виконують ніяких завдань, час.
- 3. Вчителю важко зрозуміти якість засвоєння поданого матеріалу.
- 4. Відсутній контроль за знаннями.
- 5. Як правило, невисокий відсоток засвоєння знань.
- вчитель і учень перебувають у постійному взаємозв’язку.
- учень відповідає на запитання вчителя, розповідає.
- вчитель має змогу співпрацювати з кожним учнем зокрема.
- за такої моделі використовують активні методи навчання: бесіду, дискусію, фронтальне опитування тощо
Позитивні і негативні сторони активної моделі:
Позитивні
- 1. Високий рівень інформації (проблемний метод).
- 2. Велика кількість учнів, які одночасно можуть сприймати інформацію.
- 3. Відсоток засвоєння матеріалу досить високий.
- 4. Майстерність педагога відіграє велику роль в організації такого навчання.
- 5. Учитель може про контролювати надані учням знання.
Негативні
- 1. Учні спілкуються тільки з учителем.
- 2. Як правило, на уроці така модель використовується тільки для опитування.
- 3. Учень перебуває у постійній напрузі „спитає – не спитає”.
- 4. Учень може бути незадоволений тим, що його не запитали, не вислухали його думку.
- Схема цієї моделі відображає постійне спілкування вчителя з учнями, учнів з учнями.
- Відбувається спілкування всіх членів колективу.
- Під час навчання за такою моделлю використовують ділові та рольові ігри, дискусії, мозковий штурм, фронтальне опитування, круглий стіл, дебати.
Позитивні та негативні сторони інтерактивної моделі:
Позитивні
- 1.Розширюються пізнавальні можливості учня (здобування, аналіз, застосування інформації з різних джерел).
- 2. Як правило, високий рівень засвоєння знань.
- 3. Учитель без зусиль може проконтролювати рівень засвоєння знань учнів.
- 4. Учитель має змогу розкритись як організатор, консультант.
- 5. Партнерство між учителем і учнями та в учнівському колективі.
Негативні
- 1. На вивчення певної інформації потрібен значний час.
- 2. Необхідний інший підхід в оцінюванні знань учнів.
- 3. В учителя відсутній досвід такого виду організації навчання.
4. Відсутні методичні розробки уроків з різних предметів
Нестандартні уроки в початкових класах
- Нестандартний урок – це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру.
- Нестандартні уроки спрямовані на активізацію навчально – пізнавальної діяльності учнів
- Формують дух змагальності, збуджують творчі сили, розвивають творче мислення, формують мотивацію навчально – пізнавальної та майбутньої професійної діяльності.
- Такі уроки найбільше подобаються учням, викликають творчий інтерес.
Типи нестандартних уроків
- • бінарні уроки;
- • віршовані (римовані) уроки;
- • інтегровані (міжпредметні) уроки;
- • уроки-дискусії
- • уроки-дослідження
- • уроки-звіти
- • уроки-змагання
- • уроки-мандрівки
- • уроки - сюжетні замальовки
А. С. Макаренко писав: «Гра має важливе значення в житті дитини... Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі...»
Висновок
- Інтерактивні технології відіграють важливу роль у сучасній освіті.
- Їх перевага в тому, що учні засвоюють всі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, оцінка), в класах збільшується кількість учнів, які свідомо засвоюють навчальний матеріал. Учні займають активну позицію в засвоєнні знань, зростає їхній інтерес в отриманні знань.
- Значно підвищується особистісна роль вчителя – він виступає як лідер, організатор.
Але треба зазначити, що проектування і проведення уроку за інтерактивними технологіями потребують, перш за все, компетентності в цих Технологіях учителя, його вміння переглянути і перебудувати свою роботу з учнями.
|